Studia na Cyprze, w Hiszpanii, Portugalii, Francji?
A może praktyki w Niemczech, we Włoszech, w Rumunii, Czechach albo w Turcji?
Każdy, kto studiuje u nas socjologię lub pracę socjalną ma szansę spędzić część swoich studiów za granicą oraz odbyć praktyki zagraniczne w trakcie lub po zakończeniu studiów. Zasady rekrutacji i sposób składania wniosku opisano w dokumentach, które można znaleźć pod adresem: https://tinyurl.com/erasmus2024info
W 2024 r. rekrutacja na wyjazdy na semestr lub rok studiów za granicą realizowane w roku akad. 2024/25, a także rekrutacja na praktyki, trwa do 3 kwietnia. W razie zainteresowania praktykami za granicą warto też skontaktować się z koordynatorem poza ww. terminami, aby sprawdzić, czy nie ma dodatkowych wolnych miejsc. Na praktyki wyjechać w trakcie studiów lub w okresie roku od ich zakończenia. Zarówno studia jak i praktyki to niepowtarzalna szansa na poznanie innego kraju i miasta, oraz poszerzenie wiedzy, doświadczeń zawodowych i umiejętności językowych.
Lista uczelni partnerskich, na które można wyjechać na studia, jest co roku aktualizowana, a znajdziecie na niej zawsze takie atrakcyjne miasta, jak np. Porto, Wiedeń, Trydent, Bordeaux, Bukareszt czy Sevillę. Można ją znaleźć w aktualnym regulaminie rekrutacji oraz w USOS.
Z kolei praktykę można odbyć dowolnym podmiocie posiadającym osobowość prawną, zlokalizowanym w kraju uczestniczącym w programie Erasmus+ (kraje Unii Europejskiej, kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego: Islandia, Liechtenstein, Norwegia, a także Szwajcaria i Turcja): w firmach, przedsiębiorstwach, organizacjach non-profit, jednostkach administracji państwowych czy też innych instytucjach takich jak szpitale, biblioteki, muzea, czasami w placówkach naukowo-badawczych. Nie mogę to być jedynie instytucje Unii Europejskiej ani polskie firmy, ambasady, konsulaty lub inne podmioty związane z Polską. Podmiot wybieramy samodzielnie. Propozycje dotyczące takich instytucji można też znaleźć na stronach internetowych m.in. TUTAJ.
Na studia w programie Erasmus+ mogą wyjechać studenci studiów licencjackich, magisterskich oraz doktoranckich, a na praktyki – studenci i absolwenci. Wysokość stypendiów studyjnych wynosi od 600 do 670 EUR miesięcznie, a na praktyki – 750 do 820 EUR (dokładne stawki znajdziesz TUTAJ oraz w regulaminie). Ww. stawki mogą zostać uzupełnione o dodatek w przypadku osób, których stan zdrowia/sprawności uniemożliwia wyjazd bez dodatkowego wsparcia finansowego, a także dodatek za korzystanie ze zrównoważonych środków transportu.
Suma miesięcy, w których realizowany jest pobyt na studiach oraz praktykach Erasmusa nie może przekroczyć 12 miesięcy na danym stopniu studiów, a minimalna długość pobytu to 2 (praktyki) lub 3 (studia) miesiące. Na zagraniczną praktykę lub staż możesz wyjechać nawet po studiach – już jako nasz/a absolwent/ka – w ciągu jednego roku od ukończenia studiów.
Rekrutacja na wyjazdy na studia odbywa się co roku między lutym a kwietniem (w 2024 r. – między 8 marca a 3 kwietnia), a na praktyki – zależnie od przyznanej wydziałowi puli środków (aktualnie – w trybie bieżącym).
Kryteria zasadnicze, decydujące o przyznaniu wyjazdu to:
(1) średnia ocen od pierwszego roku studiów do momentu składania wniosku, potwierdzona zaświadczeniem z dziekanatu o średniej ocen, przy czym średnia nie wynosić mniej niż 3,5
(2) znajomość języka, w którym będą prowadzone zajęcia na uczelni partnerskiej, formalnie potwierdzona certyfikatem, zaświadczeniem, oceną z lektoratu i/lub oceną na świadectwie maturalnym.
Szczegółowe zasady kwalifikacji na wyjazdy na studia oraz listę uczelni partnerskich można znaleźć w aktualnym regulaminie rekrutacji.
Wszystkie regulaminy i instrukcje można znaleźć pod adresem: https://tinyurl.com/erasmus2024info
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na często zadawane pytania. Jeśli nie ma tam tego, czego szukasz albo masz pytanie dotyczące praktyk, skontaktuj się proszę z koordynatorem wydziałowym programu Filipem Schmidtem (fschmidt@amu.edu.pl) lub Maciejem Frąckowiakiem (maciejf@amu.edu.pl).
Zainteresowani wyjazdem?
Przyda Wam się poniższy dokument!
Moja Erasmusowa Checklista
FAQ
(Frequently Asked Questions)
Kto, dokąd i kiedy może wyjechać?
Czy można wyjechać na I roku studiów II stopnia?
Tak, przy czym: (1) aplikuje się o nie na ostatnim roku studiów I stopnia i uzyskuje stypendium warunkowo – z zastrzeżeniem, że wyjazd będzie możliwy pod warunkiem skończenia w terminie studiów I stopnia; (2) w praktyce terminy wysłania dyplomu I stopnia wyznaczane przez uczelnie zagraniczne sprawiają, że nie zawsze wyjazd w semestrze zimowym na I roku studiów II stopnia jest możliwy, dlatego bezpieczniej jest ubiegać się o wyjazd w semestrze letnim.
Czy można wyjechać w ostatnim semestrze studiów?
Tak, choć jest to odradzane z uwagi na egzamin i pracę dyplomową.
Czy można wyjechać na I roku studiów II stopnia?
Tak, przy czym: (1) aplikuje się o nie na ostatnim roku studiów I stopnia i uzyskuje stypendium warunkowo – z zastrzeżeniem, że wyjazd będzie możliwy pod warunkiem skończenia w terminie studiów I stopnia; (2) w praktyce terminy wysłania dyplomu I stopnia wyznaczane przez uczelnie zagraniczne sprawiają, że nie zawsze wyjazd w semestrze zimowym na I roku studiów II stopnia jest możliwy, dlatego bezpieczniej jest ubiegać się o wyjazd w semestrze letnim.
Czy mogę wyjechać na stypendium, jeśli nie zaliczyłem/am poprzedniego roku studiów?
Co do zasady - nie. Można natomiast ubiegać się w takim wypadku o warunkową zgodę dziekan ds. studenckich.
Czy mogę wyjechać na stypendium w semestrze letnim, jeśli nie zaliczyłem/am na UAM semestru zimowego?
Co do zasady - nie. Można natomiast ubiegać się w takim wypadku o warunkową zgodę dziekan ds. studenckich.
Zrealizowałam semestr w ramach wymiany Erasmus innym kierunku studiów. Czy nadal mogę wyjechać na wymianę na UAM?
Tak, każda osoba ma łącznie po 12 miesięcy do wykorzystania na każdym stopniu studiów - 12 miesięcy na studiach licencjackich, 12 miesięcy na studiach magisterskich, 12 miesięcy na studiach doktoranckich.
Czy można wyjechać na uczelnię, która jest przypisana do innego kierunku studiów / wydziału?
W wyjątkowych sytuacjach i jeśli odpowiedni wydział wyraziłby zgodę, można rozważyć taki wariant podczas II rekrutacji ogłaszanej co roku wiosną.
Jestem z innego wydziału. Czy mogę jechać na Erasmusa korzystając z miejsca, które jest przypisana do Wydziału Socjologii?
Tak, pod warunkiem, że nie zostanie ono zajęte przez osobę studiującą na wydziale. Miejsce z puli, która pozostaje wolna po przeprowadzeniu I rekrutacji, może zostać przeznaczone na wyjazd osoby z innego wydziału.
Sposób aplikowania o wyjazd
W jaki sposób należy złożyć wniosek i dokumenty?
Wniosek należy złożyć w systemie USOS, a dokumenty (poświadczające średnią ocen, znajomość języka i ewentualną dodatkową działalność) – przekazać koordynatorowi wydziałowemu w postaci cyfrowej (skany / zdjęcia) używając TEJ strony lub ewentualnie poprzez email (fschmidt@amu.edu.pl). W USOS składa jeden wniosek, ale w ramach tego wniosku wskazuje się dwie uczelnie (oferty) i ustawia je w kolejności, preferowaną ustawiając na początku ( dokąd chcesz jechać → dodaj ). Do wniosku nie trzeba załączać opinii. W polu "list motywacyjny" i "list motywacyjny w języku obcym" należy krótko uzasadnić chęć studiowania na zagranicznej uczelni, a także podać ewentualne dodatkowe informacje określone w regulaminie na dany rok, np. dotyczące dodatkowej działalności i osiągnięć. Nie trzeba załączać życiorysu.
Czy we wniosku w USOS muszę wpisywać mój życiorys w j.polskim i angielskim?
Nie. Zob. też pytanie wyżej.
Czy konieczne jest dołączenie listu motywacyjnego? Również w języku obcym?
Tak, ale list może być krótki i należy go wpisać w okno we wniosku systemie USOS. Jedno jest przeznaczone na list w języku polski, a w drugim należy wstawić tłumaczenie w j. angielskim. Zob. też dwa pytania wyżej.
Jakie dokumenty dotyczące znajomości języka są uznawane?
Certyfikaty, świadectwa maturalne, zaświadczenia o ukończeniu zajęć językowych na uczelni albo w szkole językowej lub ewentualne inne rodzaje dokumentów pozwalające określić poziom znajomości języka. Sposób ich przeliczania na punkty rekrutacyjne jest określony w regulaminie rekrutacji na dany rok.
Jakiego języka muszą dotyczyć dokumenty?
Przede wszystkim języka, w którym odbywają się zajęcia na danej uczelni, a w drugiej kolejności – języka angielskiego. Na niektórych uczelniach zajęcia odbywają się w języku angielskim i wówczas wystarczy poświadczyć znajomość tego języka.
Skąd mogę wiedzieć, w jakim języku odbywają się zajęcia na danej uczelni?
Należy to sprawdzić: (1) na stronie internetowej uczelni, a najlepiej także (2) kontaktując się z osobą z tej uczelni zajmującą się koordynacją programu Erasmus dla socjologii/pracy socjalnej. Informacji o tym, jak w praktyce wyglądają zajęcia na tej uczelni udziela też koordynator wydziałowy, który będzie zapraszał osoby zakwalifikowane do programu do zespołu dla byłych i obecnych studentów Erasmusa na Teams. Warto też zajrzeć TUTAJ oraz TUTAJ.
Jeżeli na liście obok uczelni, uczestniczącej w programie Erasmus, są dwa języki, to czy drugi język jest także obowiązkowy?
Dwa języki w opisie uczelni oznaczają, że oferowane są tam zajęcia w dwóch różnych językach - większość w tym pierwszym, ale są też takie w tym drugim. Warto wejść też na stronę www uczelni i sprawdzić aktualną listę zajęć w interesującym nas języku.
Czy mogę wyjechać na stypendium znając tylko język angielski?
Zazwyczaj część zajęć oferowana jest w języku angielskim, należy to jednak sprawdzić na stronie danej uczelni. Na niektórych uczelniach można umówić się z wykładowcami na indywidualną naukę i zdawanie materiału w tym języku. Każdy, kto ubiega się o stypendium, powinien zebrać informacje o ofercie i specyfice danej uczelni - zob. odpowiedź na pytanie "Skąd mogę wiedzieć, w jakim języku...". Po zakwalifikowaniu się na stypendium można też podnieść poziom znajomości języka kraju wyjazdowego korzystając z platformy OLS - TUTAJ. </span>
Co trzeba załatwić przed wyjazdem?
Przyznano mi wyjazd. Co muszę teraz zrobić?
Wykaz czynności znajduje się tutaj: https://erasmus.amu.edu.pl/wyjazdy-studentow/erasmusowa-checklista-studenta
Do wykonania są kolejno przede wszystkim:
1. Wypełnienie dodatkowych informacji w USOS, w panelu dotyczącym rekrutacji, m. in. podanie semestra wyjazdu i informacji o otrzymywanych stypendiach.
2. Wpisanie w USOS numeru konta w EUR w zakładce: DLA STUDENTÓW -> MOJE STUDIA -> wymiana studencka -> wyjazdy -> konta bankowe. Chodzi o konto walutowe w polskim banku. Nieakceptowane są konta Revolut. Konto posłuży do wypłaty stypendium.
3. Wypełnienie porozumienia o programie studiów zagranicznych - Learning Agreement (LA), w tym planowanych dat wyjazdu ("Planowany okres działania").
Dokument wypełnia się w USOS. Następnie LA musi zostać zakceptowany przez studenta oraz przez koordynatora wydziałowego na WS UAM, po czym jest przesyłany systemem EWP (Erasmus Without Paper) do tamtejszej uczelni, gdzie musi uzyskać podobną, elektroniczną akceptację tamtejszego koordynatora. W wyjątkowych wypadkach, gdy uczelnia zagraniczna nie dysponuje systemem EWP, dopuszczalne jest oprócz wypełnienia LA w USOS wypełnienie go także w innym systemie lub papierowo i uzyskanie klasycznych podpisów oraz wysyłka skanów podpisanych dokumentów.
W tabeli A wpisuje się przedmioty, które zamierza się studiować za granicą.
W tabeli B - przedmioty z programu studiów na WS UAM, które zostaną automatycznie zaliczone na bazie punktów ECTS uzyskanych dzięki przedmiotom z tabeli A. Są to wszystkie te przedmioty, które nie należą do obowiązkowych różnic programowych.
Czym są różnice programowe? Oprócz przedmiotów na uczelni zagranicznej obowiązkowe jest też zaliczenie podstawowych przedmiotów z programu studiów - tzw, różnic programowych. W przypadku tych zajęć trzeba wziąć w nich udział po powrocie, nie zostaną one automatycznie zaliczone. Więcej na ten temat - w dalszej części tej strony.
Instrukcja wypełniania LA w USOS znajduje się LA_EWP_od_2022._Instrukcja_-_PL_-_USOS.pdf (zwłaszcza s. 11-15).
4. Złożenie wniosku o przyjęcie na studia w terminie przewidzianym przez uczelnię zagraniczną. Zazwyczaj dostaje się e-mail od uczelni partnerskiej z dokładnymi instrukcjami na ten temat. Warto też zajrzeć na jej stronę www, a także pozbierać z wyprzedzeniem potrzebne informacje i dokumenty . Wśród dokumentów, których wymagają niektóre uczelnie, znajduje się "Transcript of records" lub jego skan - wykaz dotychczasowych ocen. Można go wygenerować samodzielnie w USOS albo ewentualnie poprosić o to BOS lub BOW.
5. Wypełnienie testu językowego (OLS).
Kiedy mam się zjawić na uczelni zagranicznej?
Proszę sprawdzić kalendarz roku akademickiego danej uczelni i informacje dla Erasmusów. Zazwyczaj przyjazd następuje w tygodniu popredzającym rozpoczęcie roku/semestru.
Czy uczelnia załatwi mi pokój albo mieszkanie - miejsce do zamieszkania?
Nie, znalezienie takiego miejsca należy do osoby wyjeżdżającej. Nieraz pomaga tu uczelnia partnerska, np. oferując miejsca w akademikach. Koszty lokalu opłaca się samemu, korzystając z otrzymanego stypendium.
Czy uczelnia organizuje podróż albo pokrywa jej koszty?
Nie, leży to w gestii osoby wyjeżdżającej na stypendium.
Czy żeby wyjechać muszę mieć znalezione miejsce, gdzie zamieszkam?
Nie, to zależy od Ciebie, ale warto zadbać o to przed wyjazdem.
Czy należy uzyskać jakieś dokumenty dotyczące opieki zdrowotnej?
Czy oprócz karty EKUZ potrzebne jest ubezpieczenie?
Różnice programowe i punkty ECTS
Czy muszę nadrobić przedmioty, które odbywają się na UAM w czasie mojego wyjazdu (różnice programowe)?
Tak, ale tylko niektóre. Po pierwsze, należy nadrobić lektorat z języka obcego i wychowanie fizyczne (lub zaliczyć ich odpowiednik za granicą) - o ile któryś z tych przedmiotów widnieje w programie opuszczonego semestru. Po drugie:
Jeśli wyjeżdżasz w trakcie studiów I stopnia na socjologii:
Studentów z rocznika 2024/2025 (rok początku studiów) obowiązują:
(semestr 3)- w semestrze zimowym II roku:, Metody badań ilościowych i statystyka II, Mikrostruktury społeczne, Współczesne teorie socjologiczne I, Metody badań jakościowych;
(semestr 4)- w semestrze letnim II roku: Projekt badawczy: przygotowanie, Projekt badawczy: realizacja, Makrostruktury społeczne, Metody badań jakościowych II, Współczesne teorie socjologiczne II
(semestr 5)- w semestrze zimowym III roku: Teorie zmiany społecznej, Projekt badawczy: realizacja 2, Projekt badawczy: Analiza i raport, Proseminarium licencjackie;
(semestr 6)- w semestrze letnim III roku: Etyczne problemy profesji socjologa, Seminarium licencjackie.
Studentów z rocznika 2023/2024 (rok początku studiów) i wcześniejszych obowiązują:
(semestr 3)- w semestrze zimowym II roku: Statystyka społeczna, Metody badań ilościowych, Mikrostruktury społeczne;
(semestr 4)- w semestrze letnim II roku: Makrostruktury społeczne, Metody badań jakościowych;
(semestr 5)- w semestrze zimowym III roku: Współczesne teorie socjologiczne I, Analiza danych zastanych, Proseminarium licencjackie;
(semestr 6)- w semestrze letnim III roku: Współczesne teorie socjologiczne II, Seminarium licencjackie.
Jeśli wyjeżdżasz w trakcie studiów II stopnia na socjologii:
Studentów z rocznika 2024/2025 (rok początku studiów) obowiązują:
(semestr 1)- w semestrze zimowym I roku: Metodologia nauk społecznych, Dylematy współczesnej socjologii, Seminarium magisterskie;
(semestr 2)- w semestrze letnim I roku: Eksploracja danych zastanych, Seminarium magisterskie; na specjalności „socjologia stosowana” – Wybrane teorie socjologiczne, na specjalności „socjologia relacji” - Zaawansowane techniki analizy danych w badaniach ilościowych
(semestr 3)- w semestrze zimowym II roku: Zróżnicowanie społeczne; Seminarium magisterskie; na specjalności „socjologia stosowana” – Projekt badawczy 1; na specjalności „socjologia relacji” – Zaawansowane techniki analizy danych w badaniach jakościowych
(semestr 4)- w semestrze letnim II roku: Etyka w badaniach społecznych, Seminarium magisterskie; na specjalności „socjologia ogólna” – Projekt badawczy 2
Studentów z rocznika 2023/2024 (rok początku studiów) obowiązują:
(semestr 3)- w semestrze zimowym II roku: Zróżnicowanie społeczne; Seminarium magisterskie; na specjalności „socjologia ogólna” – Projekt badawczy 1; na specjalności „socjologia relacji” – Zaawansowane techniki analizy danych w badaniach jakościowych
(semestr 4)- w semestrze letnim II roku: Etyka w badaniach społecznych, Seminarium magisterskie; na specjalności „socjologia ogólna” – Projekt badawczy 2
Jeśli wyjeżdżasz w trakcie studiów I stopnia na pracy socjalnej:
Studentów z rocznika 2024/2025 (rok początku studiów) obowiązują:
(semestr 3)- w semestrze zimowym II roku: Statystyka społeczna, Metody i techniki badań socjologicznych, Mikrosocjologia, Teoria i metody pracy socjalnej cz. 1;
(semestr 4)- w semestrze letnim II roku: Analiza danych zastanych, Teoria i metody pracy socjalnej cz. 2, Praktyka specjalizacyjna, Psychopatologia;
(semestr 5)- w semestrze zimowym III roku: Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Terapia rodzinna, Proseminarium dyplomowe.
(semestr 6)- w semestrze letnim III roku: Dewiacja i patologia społeczna, Wykluczenie społeczne, Seminarium dyplomowe.
Studentów z rocznika 2023/2024 (rok początku studiów) obowiązują:
(semestr 3)- w semestrze zimowym II roku: Statystyka społeczna, Metody i techniki badań socjologicznych, Psychologia społeczna, Mikrosocjologia, Teoria i metody pracy socjalnej cz. 1;
(semestr 4)- w semestrze letnim II roku: Analiza danych zastanych, Teoria i metody pracy socjalnej cz. 2, Praktyka specjalizacyjna, Psychopatologia;
(semestr 5)- w semestrze zimowym III roku: Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Terapia rodzinna, Proseminarium dyplomowe.
(semestr 6)- w semestrze letnim III roku: Dewiacja i patologia społeczna, Wykluczenie społeczne, Seminarium dyplomowe.
Studentów z roczników wcześniejszych obowiązują:
(semestr 3)- w semestrze zimowym II roku: Statystyka społeczna, Metody i techniki badań socjologicznych cz. 1, Psychologia społeczna, Mikrosocjologia, Teoria i metody pracy socjalnej cz. 1;
(semestr 4)- w semestrze letnim II roku: Metody i techniki badań socjologicznych cz. 2, Teoria i metody pracy socjalnej cz. 2, Praktyka specjalizacyjna, Gerontologia społeczna, Psychopatologia;
(semestr 5)- w semestrze zimowym III roku: Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Terapia rodzinna, Proseminarium dyplomowe.
(semestr 6)- w semestrze letnim III roku: Dewiacja i patologia społeczna, Wykluczenie społeczne, Seminarium dyplomowe.
Jeśli wyjeżdżasz w trakcie studiów II stopnia na pracy socjalnej (lista dotyczy tak rocznika 2023/24 jak i 2024/25):
(semestr 1)- w semestrze zimowym I roku do nadrobienia są: Metodologia badań w pracy socjalnej i polityce społecznej, Seminarium magisterskie;
(semestr 2)- w semestrze letnim I roku do nadrobienia są: Metodyka pracy socjalnej, Seminarium magisterskie, w zależności od realizowanego modułu specjalnościowego jeden z przedmiotów: Diagnozowanie potrzeb i problemów społecznych lub Usługi społeczne w UE;
(semestr 3)- w semestrze zimowym II roku do nadrobienia są: Prawo w pomocy społecznej, Seminarium magisterskie, w zależności od realizowanego modułu specjalnościowego jeden z przedmiotów: Wsparcie rodziny wieloproblemowej lub Organizacja usług socjalnych;
(semestr 4)- w semestrze letnim II roku do nadrobienia są: Zarządzanie projektami społecznym, Seminarium magisterskie, , w zależności od realizowanego modułu specjalnościowego jeden z przedmiotów: Superwizja i ewaluacja pracy socjalnej lub Monitoring i ewaluacja usług społecznych.
Jeśli wyjeżdżasz w trakcie studiów II stopnia na zaawansowanych badaniach socjologicznych:
(semestr 1) - w semestrze zimowym I roku do nadrobienia są: Dylematy współczesnej socjologii; Teoria i metodologia nauk społecznych; Etyczne i prawne aspekty badań;
(semestr 2) - w semestrze letnim I roku do nadrobienia są: Teoria i metodologia nauk społecznych: Przygotowanie i logika prowadzenia badań społecznych; Komunikacja naukowa i fundraising: Pozyskiwanie środków na badania; Seminarium magisterskie 1;
(semestr 3) - w semestrze zimowym II roku do nadrobienia są: Teoria i metodologia nauk społecznych: Prowadzenie analiz w badaniach społecznych; Komunikacja naukowa i fundraising: Wizualizacja danych; Seminarium magisterskie 2;
(semestr 4) - w semestrze letnim II roku do nadrobienia są: Teoria i metodologia nauk społecznych: Wnioskowanie, rozumienie, interpretacja; Komunikacja naukowa i fundraising: Upowszechnianie wyników; Seminarium magisterskie 3.
Dodatkowo osoby wyjeżdżające powinny w danym semestrze utrzymywać stały kontakt z grupą (w tym w miarę możliwości łączyć się z zajęciami w formie zdalnej) w ramach przedmiotów: Seminarium przedprojektowe, Pracownia badawcza 1-2-3. Szczegółowe ustalenia związane z tymi przedmiotami powinny być wypracowane z osobami prowadzącymi te zajęcia.
Przedmioty nadrabia się zwykle w kolejnym roku akademickim - po powrocie ze stypendium.
Kiedy muszę nadrobić różnice programowe?
Różnice programowe zaliczamy w kolejnym roku po odbyciu wyjazdu, tj. oprócz zwykłego programu studiów na ten rok realizujemy wymagane programem przedmioty z poprzedniego roku (z semestru wyjazdu), uczestnicząc w zajęciach z osobami studiującymi o rok niżej. Ich realizacja wcześniej (w czasie wyjazdu) wymaga uzyskania zgody Dziekana – wniosek o wcześniejszą realizację przedmiotów należy złożyć na początku semestru (czyli tego semestru, w którym jest wyjazd i w którym osoby z roku, niewyjeżdżające na Erasmusa realizują dany przedmiot), a po uzyskaniu zgody Dziekana należy sposób realizacji przedmiotu uzgodnić z osobą/osobami prowadzącymi. Prowadzący mogą wskazać, że taka indywidualna realizacja jest niemożliwa - w takim przypadku przedmiot należy zrealizować zgodnie z wskazanym terminem tj. po powrocie, w kolejnym roku akademickim.
Ile punktów ECTS muszę przywieźć z wyjazdu?
W ciągu semestru za granicą należy uzyskać średnio 30 punktów ECTS, ale do tej puli można wliczyć jeden lektorat za granicą oraz, do maksymalnej wysokości 15 ECTS, różnice programowe. Jeśli różnice programowe realizuje się różnice w kolejnym roku po powrocie ze stypendium, 30 punktów nie musi być uzyskane w trakcie trwania semestru wyjazdowego. Można w semestrze wyjazdowym uzyskać mniej niż 30 punktów (np. 15), a za to w kolejnym roku - więcej. Np. jeśli przedmioty wskazane w różnicach programowych obejmuja łącznie 15 punktów ECTS, studiując za granicą za zaliczenie tamtejszych przedmiotów można uzyskać 15 punktów ECTS, po czym na kolejnym roku studiów oprócz zwyczajnych 30 punktów ECTS - zdobyć zaległe 15 punktów ECTS zaliczając dodatkowo przedmioty należące do różnic programowych.
W trakcie wyjazdu
Kiedy otrzymam stypendium?
Zazwyczaj w tygodniu poprzedzającym wyjazd. Gdyby tak się nie stało, należy napisać wspólny e-mail do koordynatora wydziałowego oraz Biura Erasmus (erasmus@amu.edu.pl).
Dlaczego otrzymałam/em tylko 90% sumy stypendium?
10% kwoty zarezerwowane jest na wypadek ewentualnego potrącenia, gdyby rzeczywisty pobyt okazał się krótszy od tego widniejącego w umowie. Jeśli daty będą się zgadzać, po powrocie otrzymuje się brakujące 10% kwoty. Zob. też poniżej: "Jakie dokumenty muszę pozyskać i przysłać lub przywieźć?"
Czy mogę zaktualizować Learning Agreement (LA) - zmienić jakieś przedmioty?
Tak, jeśli okaże się, że program trzeba zaktualizować, np. usuwając przedmiot, którego nie uruchomiono albo który pokrywa się terminem z innym przedmiotem i dodając inny, należy napisać do koorynatora i utworzyć nową wersję LA w USOS. Podobnie jak wersja oryginalna, musi ona zostać jak najszybciej zakceptowana przez koordynatora wydziałowego na WS UAM oraz tamtejszego koordynatora.
Jakie dokumenty muszę pozyskać i przysłać lub przywieźć?
Należy przywieźć i wysłać mailem koordynatorowi orz dostarczyć do BOW oryginały następujących dokumentów.
1. Wykaz uzyskanych zaliczeń i ocen - Transcript of records.
2. Potwierdzenie pobytu (lub przyjazdu i wyjazdu). Daty przyjazdu i wyjazdu muszą zostać potwierdzone przez tamtejszą uczelnię. Jej pracownicy podbijają dokument poświadczający te terminy, najczęściej nazywa się on Confirmation of Stay albo Confirmation of Study Period, można go pobrać np. tu: https://erasmus.amu.
Jeśli poświadczony tym dokumentem pobyt jest krótszy od zamierzonego (widniejącego w USOS i na umowie) o więcej niż 5 dni (próg tolerancji), zwraca się po powrocie 1/30 miesięcznej raty za każdy dzień, o który pobyt poświadczony na dokumencie jest krótszy od założonego. Pojedyncze dni różnicy nie mają więc wielkiego wpływu na wysokość stypendium, ale pobyt krótszy o więcej niż 5 dni rodzi skutki finansowe.
3. Jeśli dokonano zmian w Learning Agreement - wówczas także zmodyfikowany LA, zatwierdzony podpisany przez siebie, koordynatora zagranicznego oraz koordynatora na WS UAM. Jeśli używany jest LA EWP - poprzez USOS - nie trzeba go dostarczać, koordynator ma do niego bieżący dostęp.
W jaki sposób zapisuję się na seminarium magisterskie/licencjackie, kiedy jestem na Erasmusie?
Studentów, którzy wyjeżdżają na Erasmusa, dotyczą takie same zasady rejestracji na seminaria, jak pozostałych. Są więc przydzieleni do grup, które rejestrują się w kolejnych dniach, na podstawie średniej ocen z poprzedniego semestru. Ci którzy mają lepszą średnią, rejestrują się wcześniej. Rejestracja na seminaria odbywa się w październiku, a o terminie studenci zostają poinformowani.
Czy podczas pobytu na stypendium muszę rejestrować się na przedmioty na UAM?
Nie, generalnie nie trzeba rejestrować się na zajęcia w semestrze wyjazdowym. Część zajęć zostaje zaliczona na podstawie zaliczeń uzyskanych za granicą - są one wypisane w Learning Agreement w tabeli B. Z kolei zajęcia obowiązkowe(zob.: Różnice programowe) odrabia się zwykle w następnym roku akademickim, chyba że wyjątkowo ustalono to w danym wypadku inaczej.
Czy wyjeżdżając na semestr zimowy można od razu zadeklarować chęć wyjazdu na cały rok akademicki?
Nie, jeśli okres stypendium nie obejmuje całego roku, należy wystąpić o przedłużenie pobytu już w trakcie wyjazdu. Zob. odpowiedź na pytanie poniżej.
Czy mogę przedłużyć stypendium na kolejny semestr?
Jak najbardziej, ale tylko w obrębie tego samego roku akademickiego (a więc wówczas, jeśli wyjazd odbył się w semestrze zimowym) oraz po spełnieniu następujących warunków: (1) należy przesłać do koordynatora programu Erasmus Filipa Schmidta podanie z prośbą o przedłużenie pobytu na II semestr (bez finansowania), (2) do pisma należy dołączyć: (a) zgodę uniwersytetu przyjmującego, (b) program studiów na II semestr wraz z punktami ECTS, (c) rozliczenie sesji zimowej wraz z punktami ECTS i ocenami (można je dosłać w terminie późniejszym, jak tylko będzie dostępne), (d) wykaz różnic programowych na semestr letni. W okresie przedłużonego pobytu nie otrzymuje się już zwykle stypendium finansowego.
Po powrocie
Jakie dokumenty muszę pozyskać i przysłać lub przywieźć?
Zob. podobne pytanie w sekcji "W trakcie wyjazdu". Następnie koordynator przekaże odpowiednie dokumenty do rozliczenia bezpośrednio do dziekanatu / BOS.
Co jeszcze muszę wykonać, aby rozliczyć pobyt na stypendium?
Po pierwsze, ponownie wypełnić test OLS, a po drugie - ankietę osoby uczestniczącej w programie. Zob. też: https://erasmus.amu.edu.pl/wyjazdy-studentow/erasmusowa-checklista-studenta
Foreign students (incoming) - pytania studentów przyjeżdżających
How to get a place in a dormitory?
General administrative matters (e.g. allocation of dormitory space) are handled by the main Erasmus Office (erasmus@amu.edu.pl). The list of officers and their phone numbers and e-mails can be found here: https://erasmus.amu.edu.pl/en/contact/erasmus-institutional-coordinator. If you are not an Erasmus student, but a bilateral agreement student, please use this e-mail: bilateral@amu.edu.pl
If you look for a room somewhere alse, there are 3 groups on facebook which gather information about accommodation in Poznań in English: Foreigners in Poznan, International Poznan Friends and Rooms in Poznan
There are also private dormitories:
- Student Depot Polonez: https://studentdepot.pl/pl/akademik-polonez-poznan
- Mini House: https://minihouse.pl/
- Leo akademik: http://www.leoakademik.pl/
- Living Life Students: http://student.livinglife.com.pl/o-nas/
- Student dormitory of Music University: http://hostelwronka.pl/
- Student dormitory of Poznań University of Physical Education: https://www.awf.poznan.pl/pl/adm-ds-rocha
Otherwise you could try automatic translation of Polish FB groups for people looking for a room, e.g.:
https://www.facebook.com/pokojispokojpoznan/
https://www.facebook.com/Pokoje-mieszkania-studenckie-i-pracownicze-Pozna%C5%84-112073020561007/
https://www.facebook.com/PokojeKawalerkiWynajem/
https://www.facebook.com/groups/2240988156025425/
https://www.facebook.com/groups/1409735869249950/
https://www.facebook.com/groups/2701291269955109/
https://www.facebook.com/groups/1820963918201250/
https://www.facebook.com/groups/wynajem/
https://www.facebook.com/groups/647031711976191/
https://www.facebook.com/groups/790150134390982/
https://www.facebook.com/groups/457407927783139/
https://www.facebook.com/groups/573264569479681/
or the FB neighbor discussion groups where people look for various things, e.g.:
https://www.facebook.com/groups/1093881650821445
https://www.facebook.com/groups/476497529128985
https://www.facebook.com/groups/sasiedzi.poznan.stare.miasto
https://www.facebook.com/groups/357276404403741
https://www.facebook.com/groups/nieformalnagruparatajska
https://www.facebook.com/groups/497173023949041
You can also google some pages and have a look e.g. at:
https://www.nestpick.com/poznan/
https://erasmusu.com/en/erasmus-poznan/room-for-rent-student?
https://rentberry.com/pl/rooms/s/poznan-poland
How to get a visa or an invitation letter?
General administrative matters are handled by the main Erasmus Office (erasmus@amu.edu.pl). The list of officers and their phone numbers and e-mails can be found here: https://erasmus.amu.edu.pl/en/contact/erasmus-institutional-coordinator. If you are not an Erasmus student, but a bilateral agreement student, please use this e-mail: bilateral@amu.edu.pl
Where can I find a list of subjects in English and information about them (e.g. timetable)?
All the courses in English should be listed here: https://amupie.amu.edu.pl/?displayMode=faculty&year=2022%2F2023 and in the USOS system.
The information about registering for subjects is described here: https://erasmus.amu.edu.pl/en/incoming-students/it-introduction
The USOS system is required to register for the courses and see the timetable. All the foreign students receive an email from the UAM IT Centre with the initial password and login to the system and instructions few weeks before the beginning of the academid year. In addition, they receive a message to the Erasmus Office when the registration for courses is open and a link to the detailed instructions.
A course has been cancelled, what should I do?
If any of the courses have been canceled, you have to pick another. You can choose not only the courses offered by the Faculty of Sociology but by the other faculties as well, if only the limit of participants has not been exceeded. Please get in touch with the Faculty coordinator if you need him to approve changes in your Learning Agreement.
How to get my student ID?
After you arrive in Poznań, you can pick up your student ID card directly from the Faculty Service Office [Biuro Obsługi Wydziału]. It’s located in the university campus located at: Szamarzewskiego 89, building C, room 114 (1st floor). You can enter the premises:
- through the main gate if you’re coming from the bus/tram station “Ogrody” and Waryńskiego square or Sobeskiego street
- or through building D and the entrance at the crossroad Szamarzewskiego/Szamotulska street.
Beforehand, you must pay the fee for the card in accordance with the instructions you received from the main AMU Erasmus office.
How do I obtain a Transcript of records?
In order to get your Transcript of Records (ToR) please go to the USOS web system and: