Wielu z nas nie ma doświadczenia w prowadzeniu zdalnych zajęć na dużą skalę. W podobnej sytuacji są studenci, dlatego jest to forma eksperymentu na żywym organizmie. Bądźmy dla siebie nawzajem i studentów wyrozumiali. Władze rektorskie pracują nad kolejnymi uściśleniami procedur (np. w kwestii ochrony praw autorskich i ochrony wizerunku), zapewne pojawią się więc kolejne komunikaty i ustalenia. Według stanu obecnego – mamy procedurę rozpoczęcia zajęć zdalnych, która obejmuje kroki:
1. Zgłoszenie woli prowadzenia takich zajęć przez Prowadzącego
2. Uzyskanie zgody Dziekana
3. Uzyskanie zgody studentów (deklaracja możliwości technicznych, możliwe jest uzyskanie takiej zgody za pośrednictwem starosty/starościny lub innego reprezentanta grupy, jednak osoba ta powinna dysponować spisem indywidualnych deklaracji)
4. Przeprowadzenie zajęć wraz z prowadzeniem ich ewidencji
W odniesieniu do tej procedury:
1. Dziekan Aldona Żurek wydaje ogólną zgodę na prowadzenie zajęć w formie zdalnej wszystkim prowadzącym seminaria dyplomowe (magisterskie i licencjackie).
2. W odniesieniu do wszystkich innych zajęć
a) Wyrażających taką wolę proszę o wypełnienie formularza dostępnego pod TYM adresem.
b) Po jego wypełnieniu należy oczekiwać na zgodę (wysłaną mailowo) na podjęcie takich działań. Dane z formularzy będą przeglądane codziennie około godziny 18, a odpowiedzi (zgody lub prośby o uzupełnienia) wysyłane następnego dnia roboczego. Decyzji nie trzeba więc podejmować od razu i w odniesieniu do wszystkich zajęć.
c) Kolejnym krokiem jest wysłanie stosownej informacji do studentów i zebranie ich deklaracji (w przypadku zajęć z obligatoryjną obecnością przynajmniej 2/3 grupy musi zadeklarować zgodę na taką formę zajęć, forma deklaracji jest opisana w Komunikacie dot. kształcenia na odległość (poniżej), w przypadku wykładów nie ma takiego limitu – możliwe jest także uzyskanie deklaracji od reprezentanta grupy np. starosty, jednak osoba ta powinna dysponować indywidualnymi deklaracjami studentów).
d) Po zebraniu informacji od studentów należy poinformować czy zajęcia zdalne w danej grupie zostaną uruchomione czy też, ze względu na brak gotowości studentów, nie będą prowadzone w formie zdalnej. Do składania tych deklaracji Prawadzący wykorzystują TEN formularz.
Formularz należy wypełnić dla każdej prowadzonej grupy osobno (korzystając wielokrotnie z linku). Należy także decyzję zakomunikować studentom.
3. W przypadku wykorzystania zajęć zdalnych w formie synchronicznej (wideokonferencji, czatu na żywo), ze względów organizacyjnych, zajęcia w miarę możliwości należy prowadzić w godzinach przewidzianych planem zajęć. Ewentualne zmiany (np. dodatkowe spotkania, inne godziny zajęć) wymagają ustalenia terminu z p. Małgorzatą Błasiak-Dudą (w celu uniknięcia ewentualnych kolizji przedmiotów) oraz ze studentami. W przypadu jakichkolwiek zmian związanych z organizacją dydaktyki, konieczny jest kontakt z p. Magłorzatą Błasiak-Dudą, tak jak w normalnym trybie pracy.
4. Wszelką pomocą techniczną służy (zdalnie) Pracownia Techniczna. W poniższych załącznikach znajdują się wytyczne i podpowiedzi ogólnouczelniane, a także wytyczne dotyczące przygotowywanych materiałów w kontekście ich dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Kominukat Prorektora dot. kształcenia na odległość
Zajęcia zdalne - rekomendacje OWKO
Infrastruktura UAM do kształcenia zdalnego
List w sprawie dostępnego e-learningu
MS Word - przypomnienie funkcjonalności
W Panelu Dydaktycznym (TUTAJ) w Intranecie UAM (na platformie Office 365) znajdują się również liczne filmy szkoleniowe (np. TUTAJ). Prosimy wszystkich pracowników, doktorantów i studentów o zalogowanie się do usług Office 365 (TUTAJ instruktaż, z zastrzeżeniem o braku konieczności zmiany hasła, pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków zawartych w instruktażu).