Zakład Badań Problemów Społecznych i Pracy Socjalnej zaprasza na wykład dr Anity Gulczyńskiej (Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Łódzki) pt. „Małe rewitalizacje podwórek. Przykład roli partycypacyjnej pracy społecznej/socjalnej w procesach rewitalizacji miast”. Semiarium i wykład odbędą się w fomie zdalnej na platformie MS Teams. Link do spotkania zamieszczono poniżej

dr Anita Gulczyńska (UŁ) „Małe rewitalizacje podwórek. Przykład roli partycypacyjnej pracy społecznej/socjalnej w procesach rewitalizacji miast” - 21. marca 2022, g. 10:00

Na spotkaniu badaczka zaprezentuje jeden z obszarów swoich zainteresowań badawczych, które od 2001 roku koncentrują się wokół roli pracy społecznej/ socjalnej w przeobrażaniu środowisk życia mieszkańców zdefaworyzowanych dzielnic miast. 

„Małe rewitalizacje podwórek” są efektem jednego z projektów badawczych (2019-2022). Koncepcja powstała w procesie partycypacyjnego i trójstronnego (młodzi mieszkańcy miejskich zubożałych sąsiedztw, studenci akademicy) współtworzenia przestrzeni miejsca życia tych pierwszych w celu ich upełnomocnienia w wielu relacjach władzy. W jej genezie szczególnie istotne jest skrzyżowanie prac teoriotwórczych z klinicznym praktykowaniem i akademicką edukacją, co jest charakterystyczną cechą łódzkiego modelu rozwoju pracy społecznej/ socjalnej. Działania identyfikowane jako „małe rewitalizacje” inspirują jednocześnie dyskusję na temat roli pracy społecznej/socjalnej we współczesnych zmianach urbanistycznych realizowanych w postaci wysokobudżetowych przedsięwzięć.

dr Anita Gulczyńska (Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Łódzki):
• Z wyksztalcenia pedagog społeczny. W 2005 roku obroniła pracę doktorską nt. „Wrastania nastoletniej młodzieży w wielkomiejskim środowisku życia, na przykładzie Łodzi. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” (opiekun naukowy: Prof. zw. dr hab. Ewa Marynowicz-Hetka).
• Autorka prac badawczych, m. in. na temat partycypacyjnej pracy socjalnej, empowerment, karier szkolnych młodzieży z dzielnic zagrożonych wykluczeniem społecznym, koncepcji dziecka na ulicy. Autorka monografii pt. „Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej”, nagrodzonej przez Łódzkie Towarzystwo Naukowe, nagrodą imienia Profesor Ireny Lepalczyk.
• Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół nierówności społecznych i roli badań jakościowych (w tym partycypacyjnych) w procesie zmian upełnomocniających. Od wielu lat prowadzi badania i projekty społeczno-edukacyjne aktywizujące dzieci i młodzież ze zdefaworyzowanych miejskich sąsiedztw. W jednym z takich sąsiedztw spędziła 10 lat, łącząc rolę badacza, sąsiada, pedagoga ulicy i animatora. Aktualnie prowadzone projekty badawcze koncentrują się na definiowaniu tożsamości przedstawicieli profesji społecznych w procesach rewitalizacji miast postindustrialnych.
• W swej pracy dydaktycznej skupia się na alternatywnych-partycypacyjnych koncepcjach pracy społecznej/socjalnej.