Nasz Wydział, we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu oraz Politechiką Poznańską, realizuje badania dotyczące zamieszkiwania osób studiujących w Poznaniu. Badanie jest realizowane w oparciu o formułę ćwiczeń terenowych, a także współpracy z osobami studiującymi poza kursem.
Zachęcamy do wypełnienia ankiety: badanie zamieszkiwania osób studiujących.
Zagadnienie zamieszkania studentów i generalnie kwestia mieszkalnictwa młodych ludzi urasta do jednej z istotniejszych kwestii społecznych (Marona, Tomasik 2023). Wynika to z jednej strony z tendencji na rynku nieruchomości do systematycznego wzrostu kosztów mieszkań i kosztów wynajmu, z drugiej ze stagnacji w zakresie inwestycji realizowanych przez uczelnie w zakresie zwiększenia liczby miejsc w akademikach. Jednocześnie główne ośrodki metropolitalne w Polsce charakteryzuje ciągle niezwykle znacząca proporcja studentów w stosunku do stałych mieszkańców, co uruchamia dyskusje na temat wpływu studentów na mieszkalnictwo, ale również szersze zagadnienie kryjącego się pod pojęciem studentyzacji (opisujących wpływ studentów na funkcjonowanie miasta, Smith, Holt 2007,Nowak 2016). Obydwa zagadnienia: zamieszkania młodych ludzi oraz zagadnienie dedykowane zakwaterowaniu studentów pozostają ze sobą w związku, a w każdym razie dają się analizować jako kontinuum szerszych zjawisk wiążących parametry rozwojowe miast z zagadnieniami zamieszkania w nich młodych ludzi. Kwestie te nie są całkowicie niezbadane. Przykładem aktualnego raportu (z badania zrealizowanego przez Amron i Związek Banków Polskich na terenie Polski) jest dokument sieciowy: Studenci na rynku nieruchomości 2024 (https://amron.pl/strona.php?tytul=studenci-na-rynku-nieruchomosci). Osobne zagadnienie stanowią badania realizowane z zaangażowaniem uczelni w tym np. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, np. w ramach Studiów Biura Analiz Sejmowych (Straczkowski, Koszel 2021).
Istnieje zapotrzebowanie na badania dotyczące zamieszkania studentów, które uwzględniają specyfikę poszczególnych miast i poszczególnych uczelni, plany dotyczące zamieszkania studentów, preferencje w zakresie zamieszkania, jego styl, ale również np. preferencje w zakresie lokalizacji oraz stosunek do polityk wsparcia zamieszkania etc. Wydaje się, że z racji statusu ośrodka akademickiego i specyfiki miasta kwestie zamieszkania studentów w Poznaniu warte są szczegółowego podejścia łączącego perspektywy ilościowe z analizami jakościowymi, perspektywę ekonomiczną z perspektywą socjologiczną.
Projekt traktujemy jako kontynuację już realizowanych badań dotyczących przestrzeni kampusów Uniwersyteckich i pomyślany jest również jako forma współpracy pomiędzy Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu (w ramach pozyskania danych dotyczących preferencji studentów i rynku nieruchomości) i Politechniki Poznańskiej (Wydział Architektury). Ćwiczenia terenowe są elementem szerszego projektu badawczego realizowanego we współpracy z badaczami z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Politechniki Poznańskiej oraz UAM. W ramach części jakościowej, której poświęcone będą praktyki na Wydziale socjologii, zrealizowane zostaną badania jakościowe wykorzystujące: (a) zogniskowany wywiad grupowy (FGI), (b) wywiady pogłębione (IDI) oraz (c) badanie wykorzystujące the multisensory constitution of place (Sand, Skovbjerg and Tanggaard 2021), a zatem badanie uwzględniające kontekst miejsca w badaniu zamieszkania, zmierzające do identyfikacji statusu zamieszkania w świecie studentów poznańskich uczelni. Uczestniczy ćwiczeń terenowych będą mieli możliwość zaplanowania badania jakościowego, przygotowania do niego narzędzia a następnie na kolejnym etapie kursu realizacji badania i opracowania jego wyników w formie raportu. Jeden z zespołów poproszony zostanie do wsparcia badania ilościowego, które będzie realizowane on-line w kwietniu 2025. Ćwiczenia będą oparte na pracy w małych 5-6 osobowych zespołach i poprzedzone pracą nad konceptualizacją problemu zamieszkania. Prowadzącym ćwiczenia jest prof. UAM Marek Nowak (marek.nowak@amu.edu,.pl)
W ramach zajęć poza kursem zainteresowania studenci wezmą udział w: pilotażu narzędzia badawczego (kwestionariusza on-line); opiniowaniu narzędzia z punktu widzenia jego merytorycznej zawartości oraz zaprojektują akcję promocyjno-marketingową badania w ramach trzech uczelni zaangażowanych w projekt. Prowadzący: prof. UAM Marek Nowak.
--------------------
Marona B., Tomasik, K. (2023). Problem dostępności mieszkań w Polsce w kontekście realizowanych programów polityki mieszkaniowej w latach 2016–2022. Studia BAS 2023 4(76), 27-53. https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2023.29
Nowak, M. (2016). Studentyfikacja — rekonceptualizacja pojęcia i hipotezy badawcze, Kultura i Społeczeństwo, nr 2. Doi: https://doi.org/10.35757/KiS.2016.60.2.6
Smith, D. P., & Holt, L. (2007). Studentification and ‘Apprentice’ Gentrifiers within Britain’s Provincial Towns and Cities: Extending the Meaning of Gentrification. Environment and Planning A: Economy and Space, 39(1), 142-161. https://doi.org/10.1068/a38476 charakteryzujących się jednym z największych udziałów studentów w relacji do mieszkańców miasta.
Strączkowski, Ł., Koszel M.(2021). Rynek mieszkaniowy i polityka mieszkaniowa w dużym polskim mieście – studium przypadku Poznania, „Studia Biura Analiz Sejmowych”, 2(66), s. 147–172. https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2021.21